پژوهشگر فرهنگ مردم: آئین نقاره زنی ماه رمضان؛ از گیلان و مازندران تا ایل قشقایی فارس رواج دارد.

یک پژوهشگر حوزه فرهنگ مردم به آئین نقاره زنی در گیلان، مازندران، ایل قشقایی فارس و سایر نقاط ایران در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: نقاره به عنوان یکی از ادوات موسیقی ایرانی استفاده می شود که شامل دو طبل برنجی است.به گزارش رادیو گفت وگو دکتر مصطفی خلعتبری در برنامه "ماهِ ماه" به واژه شناسی "نقر" به معنا کوفتن یا کوبیدن اشاره کرد و افزود: «از کلمه نقر در زبان فارسی برای نقش کردن بر سنگ و چوب استفاده می شود.» 
وی ادامه داد: «نقار جمع کلمه ی نقر است که به معنای کوبنده یا کوبیده شده استفاده می شود و در برخی نقاط ایران از واژه نَقَره استفاده می شود یا در استان مازندران کوبیدن بر ساز را با واژه نِقَره استفاده می کنند.» خلعتبری افزود: «نقر از لحاظ موسیقیایی نیز دارای تعریفی علمی است و آنچه در موسیقی ماه رمضان آمده است، ناظر بر به کرات کوفتن بر طبل یا چند ضربی و همچنین یک بار کوبیدن بر طبل تقسیم بندی می شود.»
وی کوبیدن ضربی یا مضرابی در اصطلاح موسیقیایی را از دیگر معانی نقاره زنی در ماه مبارک رمضان تعریف کرد و گفت: «واژه نقره یا نقاره در فرهنگ ایرانی آمده است که ابزاری برای نواختن می باشد.» 
خلعتبری اضافه کرد: «این نقاره ها همچنان در فرهنگ مردم ایران رایج است و از این نوع ساز در سحر خوانی های ماه مبارک رمضان و در نقاط مختلف ایران استفاده می شود.»وی بیان داشت: «در بسیاری نقاط ایران به صورت فردی اقدام به نقاره زنی می کردند اما در مشهد الرضا-ع- هم اکنون در هنگام سحر و افطار نقاره زنان مشغول به نواختن هستند که با کرنای مخصوص ضریح مطهر همراه است.»

علاقه مندان به حوزه فرهنگ مردم می توانند صوت برنامه "ماهِ ماه" که هر روز ساعت 10 صبح از رادیو گفتگو پخش می شود، را از طریق وبسایت رادیو گفت وگو دریافت کنند.

لینک: http://radiogoftegoo.ir/NewsDetails/?m=176529&n=75904

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه سازی

اخبار تصویری