آیین گرامیداشت استاد وکیلیان برگزار شد.

مراسم گرامیداشت 70 سالگی احمد وکیلیان در سلسله برنامه‌های «عصر کتاب» و به همت موسسه فرهنگی خانه کتاب برگزار شد. هفتمین برنامه از سلسله برنامه‌های «عصر کتاب» که به بزرگداشت سیداحمد وکیلیان، نویسنده و پژوهشگر حوزه فرهنگ و مردم اختصاص داشت، عصر امروز (26 بهمن‌ماه) با حضور مسئولان فرهنگی، مدیران انتشارات و علاقه‌مندان به این چهره فرهنگی در سرای کتاب موسسه خانه کتاب برگزار شد. 

چرایی برگزاری جشن سده

 

چهل‌ روز پس از جشن شب چله، آبان روز از بهمن ماه و در چهله‌ي زمستان، جشن سده {سد را به به نادرستي صد مي‌نويسند} يا به پهلوي "سَت" يا "سده سوزي" برگزار مي‌شود كه جشن پيدايش آتش است.جشن سده در بخش‌هاي گوناگون ايران بزرگ با نام‌هاي گوناگوني شناخته مي‌شود: در خراسان "سَرِه"، در بوم‌هاي اراک "جشن چوپانان"، در خمين "کُردِه"، در دليجان "هَله هَله" و در بَدَخشان تاجيکستان "خِرپَچار" ناميده مي‌شود. در فراهان و سنگسر سمنان، چهار روز پيش و پس از سده را "چار و چار" و سردترين شب زمستان مي‌دانند.نخستين گاه‌شماري ايرانيان بر پايه‌ي چهل روز يا چله بود و سال را  به 9  چله {ماه} در دو بخش تابستان بزرگ به‌نام "هَمَه" و زمستان بزرگ به‌نام "زَيِنَه" بخش كردند که هريک را چَهره مي‌ناميدند. بخش نخست که تابستان بزرگ است از آغاز فروردين تا پايان مهر و بخش ديگر که زمستان بزرگ است از آغاز آبان ماه تا پايان سپندارمد {= اسفند} بود.

نگاهی به جشن شب چله

در گذشته آیین شب یلدا یا شب چله (آغاز چله کوچک زمستان) بسیار جدی در خانواده ها برگزار می‌شد. یلدا شبی گرامی بود و نامی زیبا هم داشت که به ويژه برای بچه ها رنگ و بویی از هزار و یک شب داشت و همراه شدن این نام زیبا با قصه های شیرین مادر بزرگ در زیر کرسی و در حال خوردن انار و هندوانه، از یلدا، شبی می‌ساخت بی‌نظیر و یگانه. البته این گردهمایی خانوادگی مختص همه بود، از یکی دو روز قبل از شب یلدا، بساط آجیل، هندوانه و انارفروشیها پررونق بود و همه مشغول تهیه و تدارک "شب چره" بودند. اما بهتر است ابتدا کمی از پیشینه این شب گرامی بدانیم و بعد از آن وارد ماجرای آداب و رسوم آن شویم.

گرمابه ها در فرهنگ مردم

 

ايرانيان از نظر تاريخي و اجتماعي، وجوه گوناگون هنرمندي، شاعري، سادگي در عين پيچيدگي و شخصيت چندوجهي خويش را هنرمندانه و هوشمندانه در ساخت گرمابه به کار گرفته‌اند. اينگونه است که ديگر گرمابه را نمي‌توان تنها مکاني براي پاکيزگي و پالايش جسم از ناپاکي‌ها و زدودن‌شان از بدن دانست. فيزيک و بناي گرمابه، بيانگر جلوه‌هاي هنري شخصيت سازندگانشان به شمار مي‌آيد. کاربرد جلوه‌هاي گوناگون معماري ايراني- اسلامي درون ساختمان حمام از ذوق طراحان‌شان براي پديد آوردن يک اثر هنري و برآوردن خواسته‌هاي‌شان در زندگي فردي و اجتماعي حکايت دارد. از اين که بگذريم، ايرانيان به گرمابه به عنوان مکاني براي گردهمايي‌هاي خويش و برطرف ساختن بخشي از دغدغه‌هاي زندگي روزمره از راه گفتگو و درد دل مي‌نگريسته‌اند.

اخبار تصویری